Vil du vite mer om flyttevask? Enten du vil gjennomføre flyttevasken selv eller leie inn et vaskebyrå, har du helt sikkert mye du lurer på. Hvor rent må det egentlig være når du flytter ut, for eksempel? I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite om flyttevask, derunder hva det koster å leie et vaskebyrå, hva du må tenke på hvis du skal gjøre jobben selv, og gode råd til deg som vurderer å leie inn profesjonelle aktører. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 eiendomsmeglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Flyttevask eller nedvask er noe som gjøres i forbindelse med flytting. Uansett om du eier eller leier bolig, må den vaskes ned dersom du flytter ut. Utvask etter endt leieforhold eller i forbindelse med salg og overtakelse av bolig er dessverre en svært vanlig kilde til konflikt mellom de involverte partene. Noe av grunnen til dette kan være at det ikke finnes en konkret standard eller faste kriterier for hva en flyttevask innebærer, og hvordan det skal se ut etterpå.
I forbindelse med at du leier bolig og avslutter leieforholdet, heter det seg at boligen skal leveres tilbake i samme stand som den var da du flyttet inn. Unntaket er normal slitasje som kommer av at boligen er bebodd og brukt. Du og utleier burde være enige om boligen tilstand når du flytter inn, slik at dere slipper konflikter når du flytter ut. Du kan med fordel gå en runde sammen med huseier før du flytter inn og dokumentere eventuelle feil og mangler.
I forbindelse med boligsalg skal boligen være ryddet og rengjort når du flytter ut, men det finnes ikke en standard for hvor rent det skal være. Flyttevask tar nesten alltid lengre tid enn det man først ser for seg. Du tror kanskje at det vil ta maks et par timer med effektiv jobbing, men det er nok mer realistisk at det tar en hel arbeidsdag. Spesielt dersom du har en veldig stor eller veldig skitten bolig. Er det snakk om en hybel eller en liten leilighet er det selvsagt begrenset hvor lang tid det kan ta, men du burde likevel sette av god tid.
Rengjøringsbyråene har ofte lang erfaring med flyttevask, og vet hva som kreves for at den skal bli godkjent. Selv om du fortsatt ikke har noen garanti for at huseier eller kjøper godkjenner vasken, kan du få en garanti fra vaskebyrået om at de utbedrer manglene på egen regning dersom vaskingen ikke er bra nok.
En typisk flyttevask vil vanligvis inkludere:
Dette gir deg en viss idé om hvor mye jobb som ligger bak en godt utført flyttevask, enten du tenker å gjøre det selv eller leie et byrå. Hva som inkluderes i prisen når du leier inn et vaskebyrå kommer vi tilbake til litt senere i artikkelen.
Hvor mye du må betale for flyttevasken, er først og fremst avhengig av størrelsen på boligen som skal vaskes, samt hvilke tjenester du har behov for som ikke er inkludert i standardpakken til byrået.
Noen vanlige priseksempler basert på dagens marked:
Det finnes selvsagt tilbydere som er både dyrere og billigere enn dette. På hjemmesiden til rengjøringsbyråene vil du i de fleste tilfeller finne en bestillingsløsning som kan gi deg et uforpliktende tilbud, basert på postnummer og antall kvadratmeter.
Det er enkelte ting som kan gjøre at flyttevasken blir litt dyrere enn normalt. Enten fordi de fører til at arbeidet tar lengre tid, eller at det kreves spesialutstyr for å få jobben gjort på en trygg og effektiv måte.
Dette inkluderer, men er ikke begrenset til:
Vi anbefaler at du er veldig tydelig på hva du trenger og hvordan boligen din er utformet når du er i kontakt med ulike tilbydere. De alle fleste vil kunne være behjelpelig med å skreddersy en pakke som passer perfekt til deg og din bolig.
Renholdsbransjen har også et relativt stort svart marked der du kan få lignende tjenester til halvparten av prisen. Det kan dermed være fristende å prøve å spare noen kroner på denne måten, men husk at dette innebærer en viss risiko. For det første er det ulovlig, både for deg og de som selger deg renholdstjenester. For det andre risikerer du at arbeidet ikke blir gjort, eller ikke blir gjort ordentlig, og for det tredje har du verken garanti eller forsikring dersom noe skulle gå galt. Det er altså flere grunner til at det på sikt vil lønne seg å velge et seriøst vaskebyrå:
Kvalitet: Renhold er et eget fag. Siden de fleste av oss rengjør i større eller mindre grad daglig er det lett å glemme at renhold er et eget fagfelt. Seriøse aktører har både opplæringen, kunnskapen og erfaringen som kreves. Det hjelper ikke at du får en billig flyttevask dersom parketten er ødelagt og vinduene fortsatt er skitne når vaskepersonalet drar.
Forsikring: Med et seriøst renholdsbyrå kan du være trygg på at de har nødvendige forsikringer på plass dersom vaskepersonalet skulle komme til å skade seg selv eller noe av inventaret. Betaler du svart er det utelukkende ditt eget ansvar.
Garanti: Spesielt i forbindelse med flyttevask vil en eller annen form for garanti som oftest være aktuelt. Det vil si at dersom du eller boligeier/kjøper ikke er fornøyd med vaskingen, kommer byrået og utbedrer manglene gratis dersom de får beskjed innen rimelig tid.
De ulike rengjøringsbyråene har ofte litt ulike oppfatninger av hva som burde inkluderes i en standard flyttevask, så det er viktig at du selv har god oversikt over hva som må gjøres. Boligens utforming vil kunne skape ekstra kostnader dersom du for eksempel har ekstra takhøyde, eller vinduer som skal vaskes på utsiden men som er vanskelig å komme til.
Vi anbefaler at du lar byrået komme på befaring, spesielt dersom du har en veldig stor bolig eller den er utformet på en måte som gjør at flyttevasken blir mer tidkrevende.
En såkalt standard flyttevask vil vanligvis, men ikke alltid, inkludere:
Som tidligere nevnt variere det litt hva som inkluderes i en standardpakke, og rengjøringsbyråene tilbyr også flere ekstratjenester som du kan ha behov for i forbindelse med at du skal flytte.
Stell av hage og uteområde: Dette er en del av boligen som ofte blir glemt i farta, men som kan ha svært mye å si for helhetsinntrykket. Spesielt dersom du skal ha visning kan det lønne seg at hagen og uteområdet er i orden.
Bortkjøring av avfall: Det er ikke unormalt at det dukker opp en del skrot og rot i forbindelse med flyttingen. Enten du skal levere til bruktbutikk eller til en avfallsstasjon kan rengjøringsbyrået ofte være behjelpelige for et tillegg i prisen.
Fasadevask: Avhengig av klima og årstid kan det være nødvendig å vaske boligen på utsiden. Dette krever både ekstra tid og spesialutstyr fra renholdsbyråets side, og er ikke inkludert i en standard flyttevask.
Noe av det beste med å leie et renholdsbyrå for å ta flyttevasken, er at du ofte vil få en eller annen form for garanti på arbeidet som blir gjort. Det vil si at dersom du sier ifra innen rimelig tid, som oftest innen ett til to døgn, så vil vaskebyrået komme å utbedre det som eventuelt er mangelfullt med vasken. Dermed skal du slippe å vaske bak kjøleskapet i siste liten mens huseier står på trappen, vaskebyrået skal ta seg av alt.
Det er ikke alltid det er rom i budsjettet til å leie inn et rengjøringsbyrå, og da kan det være greit å vite hva du må huske på dersom du skal ta flyttevasken selv. Du kommer heldigvis langt med sunn fornuft og et godt øye for detaljer. Det første du burde gjøre er å gå gjennom rom for rom i boligen og notere deg hva som må gjøres i hvert enkelt rom. Deretter kan du stryke punktene etterhvert som du vasker deg gjennom leiligheten. Ta gjerne utgangspunkt i sjekklistene våre nedenfor.
I samtlige rom i boligen burde du:
På kjøkkenet må du i tillegg huske:
På toalett og bad er det også viktig at du er ekstra nøye:
Dette er ikke en uttømmende liste, så bruk den bare som et utgangspunkt, og ta egne notater i tillegg basert på hvordan boligen din er utformet.
Selv om de fleste av oss vasker noe hver eneste dag, innebærer en flyttevask langt mer enn bare normalt, daglig renhold. Det er dermed ikke gitt at du vet verken hva du burde vaske med og hvordan du burde gjøre det. Her har vi forsøkt å samle noen av de vanligste problemstillingene du kan komme til å møte på.
Bruk av såpe: Flere og flere rengjøringsbyråer sverger til mikrofiberklut der det er mulig, og unngår sterk såpe og kjemikalier så langt det lar seg gjøre. For oss andre er det fortsatt slik at såpevann og skureklut gjerne er det vi tyr til når vi skal få det rent, men husk at dette ikke alltid er bra eller nødvendig. Dette er først og fremst avhengig av hvor skittent det faktisk er i boligen.
Hvor skittent det er: Dette vet du nok best selv. Har du røyket inne? Bor du rett ved en vei som er svært forurenset? Har veggene aldri vært vasket? I mange tilfeller holder det i massevis å tørrmoppe taket og ta veggene med en mikrofiberklut, i andre tilfeller trengs det ordentlig såpe for at både lukt og merker skal forsvinne.
Hva er det som skal vaskes: Du burde sjekke hva de ulike materialene i boligen tåler, slik at du ikke ødelegger noe når du vasker. Dersom du har tapet eller malte vegger vil det kreve en annen type rengjøring en for eksempel ubehandlet treverk.
Hvilken mopp du skal velge: Helt forenklet kan du velge mellom tørrmopp, fuktmopp og våtmopp. Tørrmopping brukes på flater som ikke tåler vann, som for eksempel papirtapet. Fuktmopp brukes der det ikke er spesielt skittent, på flater som tåler litt vann. Våtmopp brukes der det trengs ekstra grundig rengjøring, slik som på badet.
I mange tilfeller er det rett og slett ikke praktisk mulig å ta flyttevasken selv. Det kan være at du flytter til en annen kant av landet, eller ikke rekker det på grunn av andre gjøremål i forbindelse med flyttingen.
Renholdsbransjen har et større og større marked tilgjengelig etterhvert som det blir mer vanlig å leie inn hjelp. Dette fører til at konkurransen om kundene tidvis kan være hard, i tillegg til at det eksisterer et relativt stort svart marked for kjøp og salg av renholdstjenester, herunder også flyttevask.
I siste del av artikkelen har vi samlet noen gode råd til deg for at du skal unngå å velge en useriøs eller svart tilbyder. Først vil vi imidlertid gå igjennom noen av de mest populære tilbyderne på landsbasis, slik at du har et sted å starte når du skal undersøke tilbydere i nærområdet ditt.
Freska tilbyr rengjøringstjenester i Oslo, Bergen, Vestfold og Østfold. De har fornøydhetsgaranti på flyttevask, og du kan enkelt få et pristilbud ved å bruke bestillingsskjemaet på hjemmesiden deres. Prisen for flyttevask starter på rundt 3.500 kroner for boliger under 40 kvadratmeter.
CityMaid er tilgjengelig i store deler av landet, så langt nord som til Trondheim. På hjemmesiden deres kan du sjekke tilgjengeligheten for ditt postnummer, i tillegg til få et uforpliktende pristilbud. Prisen starter på rundt 5.000 kroner for en standard flyttevask, inkludert kvalitetsgaranti.
Lykke Hjemme kan tilby tjenester i Trondheim, Bergen, Oslo og Stavanger, men oppgir ikke prisen for flyttevask på hjemmesiden sin. Du kan imidlertid etterspørre et pristilbud ved hjelp av bestillingssløsningen på hjemmesiden deres. Flyttevask inkluderer såkalt lykkegaranti, som vil si at byrået retter opp eventuelle mangler uten ekstra kostnader.
Det er verdt å merke seg at de fleste rengjøringsbyråene er lokalt forankret. Det vil si at de tilbyr tjenester innenfor et begrenset område, gjerne innenfor et fylke eller en bykommune. Vi anbefaler derfor at du gjør egne undersøkelser i nærområdet ditt for å se hvilke aktører som er tilgjengelig for deg.
I tillegg til rengjøringsbyråer som ansetter og lærer opp egne ansatte, finnes det også en del byråer som bare fungerer som formidlere. Jobben deres er dermed bare tilrettelegge for kontakt mellom deg og tilbydere av renholdstjenester. Dette gjøres ofte ved hjelp av en app som du kan laste ned på telefonen din.
Gjennom slike tjenester kommer du i kontakt med renholdere som er selvstendig næringsdrivende, og som dermed setter sin egen timelønn. Det positive med denne ordningen er at du får en god del ulike alternativer, og prisene du må forholde deg til kommer tydelig frem. Du kan håndplukke en renholder som du mener har den kompetansen som kreves, og som har en timelønn du kan leve med.
På en annen side har du ikke mange garantier dersom du av en eller annen grunn ikke skulle være fornøyd, og du har ikke så mange muligheter til å sjekke renholderens bakgrunn og kompetanse. I tillegg må du sannsynligvis stille med en del av rengjøringsutstyret selv.
Det er altså ofte slik at du kan få en bedre pris når du blir satt direkte i kontakt med vaskepersonalet, men det legger også mer ansvar på deg som forbruker. Hva som er det beste valget for deg avhenger av hva du vektlegger. Mange foretrekker tryggheten i å velge et profesjonelt byrå, mens andre foretrekker å få en lavere pris til en litt høyere risiko.
Det kan være vanskelig å avgjøre hva som er en god pris for flyttevask, og vi anbefaler at du innhenter tilbud fra flere renholdsbyråer slik at du får en viss oversikt over markedet før du bestemmer deg. Husk også at det ikke er gitt at det dyreste alternativet er det beste, se hva som er inkludert i prisen og hva du eventuelt må betale ekstra for, så unngår du ubehagelige overraskelser.
Vi anbefaler også at du tilrettelegger for at vaskebyrået kan jobbe så effektivt som mulig når de kommer, slik at de sparer tid og du sparer penger. Se til at boligen er klar for flyttevask med en gang vaskepersonalet kommer. Det vil si at avfall er fjernet, alt som skal ryddes ut av boligen er ryddet ut, og at vaskebyrået har fått beskjed om hvilket utstyr som trengs. Dersom du får tilbud om gratis befaring vil det være en stor fordel å takke ja til dette, slik at byrået kan stille så forberedt som mulig på selve vaskedagen.
Det er utvilsomt deilig å overlate flyttevasken til profesjonelle, da det ofte er en mye tyngre og mer tidkrevende jobb enn man ser for seg. Dersom du har rom i budsjettet ditt til å leie et vaskebyrå vil det nok være verdt pengene, men da er det veldig viktig at du unngår de useriøse aktørene som bare er ute etter raske penger.
Du kan også besøke nettsiden til handlehvitt.no hvor du finner mer informasjon om hvordan du finner ut om en aktør arbeider svart eller hvitt. Det er Samarbeid Mot Svart Økonomi (SMSØ), et samarbeid mellom KS, LO, NHO, Unio, YS , Virke og Skatteetaten, som står bak nettsiden.
Dersom du følger disse stegene og gjør deg kjent med tegn på at en virksomhet arbeider svart, er det svært liten sannsynlighet for at du blir lurt eller betaler svart, og du øker sannsynligheten for at du blir fornøyd med resultatet. Husk at renholdsbyråene lever av kundene sine, og et seriøst byrå er ofte villig til å strekke seg langt for å forsikre seg om at du er fornøyd.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 eiendomsmeglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 meglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Gjør smarte flyttevalg