Vil du vite mer om flyttebyrå? Er du ute etter å effektivisere flytteprosessen? Flytting kan være tidkrevende dersom du skal gjøre alt selv. I denne guiden forteller vi deg nøyaktig hva du må vite dersom du vurderer å leie et flyttebyrå, for eksempel hva det koster, hvilke tjenester som er tilgjengelige, og hvorfor flyttebyrå vil kunne være noe for deg. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 eiendomsmeglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Er du en av de som er på flyttefot for tiden? Da lurer du kanskje på hvordan du skal få med deg alle eiendelene dine til ditt nye bosted. Ofte eier man langt mer enn man tror, og enten du flytter fra en liten hybel eller et stort hus kan det bli aktuelt å leie et flyttefirma for å ta seg av møbler, sportsutstyr, bøker og andre gjenstander.
I denne artikkelen har vi samlet alt du trenger å vite for å finne et pålitelig flyttebyrå som kan hjelpe deg, samt tips til hvordan du gjør at samarbeidet med flyttefolkene går så smidig som overhode mulig.
Primæroppgaven til et flyttebyrå er å bistå deg i arbeidet med å flytte eiendelene dine fra A til B. Du avgjør selv hvor stor del av arbeidet du overlater til flyttefolkene, for eksempel kan du la flyttefolkene ta store møbler og tunge esker, mens du flytter småting, klær og planter i egen bil. Dette er helt opp til deg, men husk at et flyttebyrå ofte vil kunne hjelpe deg med langt mer enn bare den fysiske flyttingen.
Hvilke tjenester som er tilgjengelig vil variere mellom de ulike flyttebyråene, og du burde se etter et byrå som lar deg sette sammen en pakke basert på dine behov.
Eksempler på tjenester du kan ha behov for, er:
Siden det kan være stor konkurranse mellom flyttebyråene, vil de stort sett være villige til å strekke seg langt for å oppfylle de behovene du måtte ha.
Ofte vil du oppleve at flyttefirmaet baserer seg på en timespris, og her kan det være til dels store variasjoner mellom de ulike tilbyderne. Du må nok regne med en timepris på rundt 1.000 kroner for én person med flyttebil, og et tillegg på minst 500 kroner per time, per ekstra person.
Det er selvsagt ikke umulig å finne tilbydere som har en lavere timepris enn dette, men det er all grunn til å være skeptisk til kunstig lave priser. Senere i artikkelen viser vi hvordan du går frem for å finne ut om flyttebyrået du vurderer er trygt og seriøst.
Siden det ikke finnes boliger eller sammensetninger av eiendeler som er helt like, er det umulig for flyttebyråene å sette en generell fastpris. Prisen vil avhenge av en rekke ulike faktorer som ikke alltid kan påvirkes:
Årstid: Prisene vil kunne svinge litt i forhold til årstiden. Rent instinktivt tenker du kanskje at det er dyrest om vinteren, når det er snø, glatt, kaldt og kanskje vanskeligere å manøvrere flyttebilen. Sannheten er at det er sommeren, og da spesielt skoleferien, som er den desidert dyreste tiden på året å leie flyttebyrå. Årsaken til dette er at godt over halvparten av alle som velger å flytte gjør det i løpet av de få månedene ferien varer. Det betyr at flyttebyråene er svært hardt presset, og dette er med på å drive prisene oppover. Dette gjelder spesielt i store studiebyer som Oslo, Bergen og Trondheim.
Beliggenhet: Boligens beliggenhet med hensyn til adkomst og tilgjengelighet vil være av betydning. Det vil si at det vil kunne bli dyrere dersom det er snakk om store avstander, vanskeligheter med å parkere, eller at du bor slik at alt av gjenstander må bære opp eller ned flere etasjer.
Flyttelasset: Når du skal sjekke pris hos ulike flyttebyråer er størrelsen på flyttelasset ditt en vesentlig opplysning, men det er ikke nødvendigvis lett å se for seg hvor stor plass eiendelene dine faktisk tar. Heldigvis finnes det måter å regne ut dette på, slik at du får et omtrentlig anslag.
Alt du trenger å vite for å regne ut hvor mye plass flyttelasset ditt tar, er arealet på boligen din. Multipliser en tredjedel av arealet på boligen din med én meters høyde. For en leilighet på 60 kvadratmeter vil det si at antatt størrelse på flyttelasset er omtrent 20 kubikkmeter. Husk å ta garasjen din med i beregningen, og rund heller opp enn ned. Dersom du har en del eiendeler i boden, som vinterklær eller flere esker med julepynt, må du også beregne ekstra plass. Det samme gjelder utemøbler, grill eller andre ting som står i hagen.
Du kan også prøve å legge inn alle møblene og eiendelene dine i en volumkalkulator, men denne kalkulatoren forutsetter at alt er pakket og klart, slik at du vet hvor mange flytteesker du har. I likhet med regnestykket ovenfor må også dette regnes som et estimat, så du burde ikke stole blindt på kalkulatoren.
Det finnes sannsynligvis flere ulike flyttebyrå som opererer i nærområdet ditt, og det kan dermed være en fordel å innhente tilbud fra flere av dem. På den måten kan du velge det byrået som tilbyr den beste prisen for de tjenestene du trenger. Flyttebyråene har tidvis stor pågang, så pass på at du er ute i god tid! Dette gjelder spesielt dersom du har et stort hus med en god del innbo som skal flyttes, da dette krever flere ressurser enn en liten leilighet.
Dersom flyttebyrået tilbyr seg å komme på gratis befaring vil vi anbefale at du benytter deg av dette. En befaring vil gi byrået et bedre grunnlag for å fastsette pris, og selv om det kan være litt stressende å ha de på befaring vil det absolutt kunne bli verdt det dersom du slipper noen overraskelser på selve flyttedagen. Pass på at eventuelle pristilbud blir gitt i skriftlig form.
Som nevnt innledningsvis variere det litt hvilke tjenester som tilbys av flyttebyråene, og dersom du skal kjøpe flere ulike tjenester burde du spørre om du kan få en pakkepris eller annen type avtale. Ingen flytteprosesser er like, så flyttebyråene er vant til å tilpasse tjenestene sine til de behovene du måtte ha. Noen av de nyttigste tjenestene byråene ofte tilbyr er:
Flyttebil: Enkelte flyttebyråer tilbyr utleie av flyttebil til deg som foretrekker å gjøre jobben selv, eller ønsker å spare penger. Dette vil selvsagt være billigere enn å leie inn både bil og mannskap, men det betyr også at hele prosessen tar lengre tid og krever mer arbeid fra din side.
Pakkehjelp: Nedpakking er en av de mest tidkrevende oppgavene, og her kan du spare mye tid på å få hjelp. I tillegg vil flyttebyrået ha tilgang til riktig emballasje for ulike typer gjenstander, og pakkemateriellet de har er ofte billigere enn det du finner i butikken. Du kan også få hjelp til å pakke ut i din nye bolig.
Flyttevask: Nedvask av boligen er kanskje den biten du gruer deg mest til, men også her kan faktisk flyttebyrået være til hjelp. Enten de har eget personell eller gode avtaler med et lokalt rengjøringsfirma, kan flyttebyrået ofte gi deg en bedre pris enn om du skulle leid inn egne folk til flyttevasken.
Avfallshåndtering: Det er gjerne når du flytter at du innser hvor mye du har som du egentlig kan kvitte deg med. Du kan dermed fort ende opp med en del ting du ønsker å kjøre bort, enten det er snakk om avfall som skal til en miljøstasjon, eller gjenstander som kan leveres på bruktbutikk. Både hageavfall, emballasje og rot fra kjeller og loft kan ofte overlates til flyttebyrået for bortkjøring, mot ekstra kostnader.
Mellomlagring: Flytting er ikke alltid en strømlinjeformet prosess, og du kan ha behov for å lagre hele eller deler av flyttelasset. Mellomlagring av innbo er en vanlig tjeneste som tilbys av flere flyttebyråer, og her er det størrelsen på lageret og tidshorisonten for lagring som vil være avgjørende for prisen. For mindre mengder innbo vil det ofte være tilstrekkelig med et såkalt minilager.
Spesialgjenstander: Dersom du har ekstra store og tunge gjenstander som skal flyttes, som piano eller våpenskap, må du regne med at det koster noen tusenlapper ekstra. Slike gjenstander vil ofte kreve flere flyttefolk og spesialutstyr, slik at sikkerheten til både flyttefolkene og gjenstandene er ivaretatt.
Møbelmontering: Dersom du har mange møbler som må demonteres før de kan flyttes, er dette noe flyttebyrået ofte kan bistå deg med. Det kan høres ut som en unødvendig tjeneste, men husk at demontering og montering av møbler ofte er krever tid, riktig verktøy og mer enn én person for å unngå skader på møblene.
Alternativet til å leie et flyttebyrå er å spørre venner og familie om hjelp, og det finnes ingen fasit på hva som er mest fornuftig å gjøre. Ofte handler det om økonomiske hensyn eller hva som er mest praktisk. Begge alternativene har ulike fordeler, og for den del også ulemper.
Dersom du ikke har råd eller lyst til å bruke flyttebyrå, er det vanlig å spørre venner og familie om hjelp. Den største fordelen her er at det er “gratis”, selv om det er vanlig å tilby mat og drikke, og kanskje en liten oppmerksomhet til de som hjelper til. Med venner og familie på laget kan flyttingen bli sosialt og morsomt, og det er absolutt et godt alternativ til flyttebyrå.
Ulempen er kostnadene kan bli uoversiktlig og uforutsigbare. Flytting er ikke noe vi gjør ofte, og i motsetning til flyttebyrået har du gjerne ikke mye erfaring med hvor lang tid det vil ta, hvilke utfordringer du kan møte på, og hvor det for kan komme ekstra kostnader. I tillegg kan det være stressende å vite at alt ansvaret ligger på deg dersom det skulle oppstå uforutsette situasjoner. Det kan være at vennene dine plutselig ikke har anledning til å hjelpe deg, eller at du oppdager at det kommer til å ta mye lengre tid enn du trodde.
Det aller beste med et flyttebyrå er nok at du kan overlate det tyngste arbeidet til noen andre. Selv har du sannsynligvis mer enn nok å tenke på, og da er det deilig å vite at eiendelene dine blir ivaretatt av profesjonelle, og at de har ansvar for at alt komme frem til riktig sted. Hele prosessen vil rett og slett gå mer effektivt, og du kommer til å spare mange krefter.
Ulempen er at det er dyrere enn å spørre venner og familie, i tillegg til at du burde gjøre litt forarbeid for å forsikre deg om at du har å gjøre med et seriøst firma.
Det kan være mange grunner til at du ikke er fornøyd med arbeidet. Vi har tidligere vært inne på at gjenstander kan bli ødelagt under flyttingen, og at det er viktig at både du og flyttebyrået er forsikret. Den vanligste konflikten handler imidlertid om pris. Det kan for eksempel være at flyttebyrået fakturerer deg mer enn det som var den opprinnelige avtalen, eller at du har betalt ekstra for tjenester du ikke har fått.
Det første du burde gjøre er å rette en klage direkte til flyttebyrået. Denne klagen burde være skriftlig, inneholde dokumentasjon dersom dette er mulig, og du burde kreve svar innen 14 dager. Forbrukerrådet har ferdige maler du kan fylle ut for å klage på enten forsinkelse, pris eller kvalitet på tjenesten du har kjøpt.
Dersom klagen din ikke fører frem hos flyttebyrået vil neste steg være å ta saken til Forbrukerrådet. De kan fungere som mekler i de aller fleste saker, men du må beregne en del ukers ventetid.
Dersom du skal benytte seg av et flyttebyrå er det noen småting som kan være lurt å merke seg for at flytteprosessen skal gå så smidig som mulig:
Det finnes utallige flyttebyråer her til lands, så det er mer enn nok å velge i nærmest uansett hvor i landet du bor. Siden transport koster vil det nok være mest hensiktsmessig å velge et som holder til i nærheten av enten din nåværende eller din nye bolig, men de største flyttefirmaene vil stort sett ta på seg oppdrag over hele landet. Nedenfor har vi samlet noen av de mest populære tilbyderne i ulike deler av landet.
HMH - Home Management har sitt primærmarked på østlandet, men tar seg av flytting i hele landet og deler av Europa. De har avdeling i Oslo, Trondheim og Bergen.
Team Relocations har avdeling i Oslo, Bergen og Stavanger, og har 80 års erfaring med flyttehjelp. Ved hjelp av samarbeidspartnere og egne biler tilbyr de flytting over hele landet, i tillegg til bedriftsflytting og flytting til utlandet.
Vinjes er en av de eldste aktørene på markedet og tar på seg både utenlands- og innenlands-flytting over hele landet. De holder til i Trondheim, der de også har lagerhotell.
Hasselberg Transport AS tar primært flytteoppdrag mellom Sør-Norge og Nord-Norge, og har hovedkontor i Tromsø.
Smart Miljøservice AS har avdelinger i Bergen og Stavanger, og er et kombinert renholds- og flyttebyrå.
Norsk flytteforbund (NFF) er en interesseorganisasjon for flyttebransjen som skal ivareta og opprettholde bransjens seriøsitet og anseelse. Det vil si at en av deres primæroppgaver er å luke ut useriøse aktører, og holde bransjen ren og trygg. Bedrifter som er medlemmer i NFF er generelt ansett som sikre og seriøse aktører i bransjen.
Medlemsbedriftene per 2020 er:
Helt til slutt har vi laget en sjekkliste som du burde følge når du skal undersøke hvilke tilbud og tjenester som er tilgjengelig i ditt nærområde. I korte trekk må du sjekke om firmaet er registrert som et faktisk foretak, om de har forsikringen i orden, og om de har gode referanser. Til slutt må du passe på å få en skriftlig kontrakt på plass før arbeidet starter.
Sjekk om selskapet er registrert i Brønnøysundregisteret. Dette er en enkel måte å finne ut om selskapet er seriøst på. Her kan du se om de er momsregistrert, og hvor mange ansatte de har. Kort sagt så finner du fort ut om firmaet i det hele tatt eksisterer. Dersom firmaet for eksempel er registrert uten ansatte er dette også et rødt flagg.
Husk at dersom du vet eller burde visst at det er snakk om svart arbeid, så er dette straffbart. Derfor skal du heller aldri betale kontant, og du burde alltid kreve faktura eller som et minimum en kvittering. Denne skal inneholde dato, pris inkludert moms, og organisasjonsnummeret til flyttebyrået.
Sjekk hva slags forsikring selskapet har. Dette er veldig viktig i tilfelle noen av eiendelene dine blir skadet på veien til nytt bosted. Sjekk hva forsikringen deres dekker, og hvor stor egenandel det er snakk om. Taket på forsikringen til flyttebyrået kan fort vise seg å være lavere enn det du trenger, så dersom du har veldig dyre gjenstander kan du vurdere å kjøpe en egen flytteforsikring. I tillegg er det ditt eget ansvar å se til at alt er pakket på en måte som gjør at det er trygt å transportere. Husk også at dersom det er snakk om uhell som kollisjoner og tyveri så må det dekkes av din egen forsikring.
Et annet viktig poeng er at en standard innboforsikring ofte ikke dekker selve flytteprosessen, eller du har bare dekning så lenge du flytter privat og ikke om du leier inn et byrå. Snakk med forsikringsselskapet ditt før du begynner å flytte, og finn ut hva forsikringen din dekker.
Se om du kan finne referanser fra andre kunder, enten på nett eller ved å spørre selskapet. Dersom det er et selskap som mange har hatt trøbbel med vil du vanligvis kunne finne informasjon om dette i nettaviser eller sosiale medier. Søk både på firmaet og navnet til daglig leder eller eier.
Sørg for at avtalen du har med flyttebyrået er skriftlig, en e-post er i utgangspunktet nok. Med en skriftlig avtale i bunnen kan ikke flyttefirmaet kreve ekstra betalt for for eksempel parkering eller bompenger så lenge dette ikke er avtalt på forhånd. Ikke aksepter forskuddsbetaling. Pass på at du også avklarer skriftlig både størrelsen på flyttelasset og hvor mye det er verdt.
Flytting er både stressende og slitsomt for mange av oss, og det er lett å bli overveldet. Dersom du følger tipsene i denne artikkelen er det imidlertid stor sannsynlighet for at dette går veldig bra, og før du vet ordet av det kan du nyte din nye bolig uten at du har slitt deg helt ut på flytting!
Sammenlign tilbud fra opp til 5 eiendomsmeglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 meglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Gjør smarte flyttevalg