Vil du vite mer om Grünerløkka Flyttebyrå? Bor du i Oslo og tenker på å flytte? I så fall har du mange flyttebyråer å velge mellom, både “gamle travere” som har flyttet Oslo-folks møbler i mange tiår, og flere nykommere. Et flyttebyrå som skiller seg ut i mengden, er Grünerløkka Flyttebyrå. Her har vi samlet litt informasjon om dem og om flytting generelt. Følg våre råd og gjør flyttesjauen til en lek!
Sammenlign tilbud fra opp til 5 eiendomsmeglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Bor du i Oslo, er sannsynlighet stor for at du allerede har lagt merke til Grünerløkka Flyttebyrå. De er nemlig svært så synlige der de kjører rundt med sine fargerike flyttebiler. Og akkurat som navnet på byrået, speiler dekoren på bilene den urbane identiteten. Siden flyttebyrået ble etablert i 2006, har de vært i stadig vekst. Kanskje ikke så rart, siden Oslofolk er særdeles glad i å flytte på seg.
Oslo - nomadenes by: Oslos befolkning er stadig på flyttefot. Til byen, ut av byen og ikke minst internt i byen. I løpet av et vanlig år flytter omtrent 26.000 personer til hovedstaden, og et tilsvarende antall velger å ta farvel med den, for å søke lykken enten i andre byer, på landet eller i utlandet. Mange av de som flytter fra byen, vender imidlertid tilbake senere, for eksempel etter endt utdannelse.
Sett over en 25-årsperiode flytter totalt over 640.000 mennesker til og fra byen, et svimlende tall med tanke på at byens befolkning i 2021 teller cirka 700.000. Planlegger du å flytte til, fra eller innenfor Oslo, er du altså ikke alene!
Historien om Grünerløkka Flyttebyrå
Når dette skrives, har Grünerløkka Flyttebyrå vært i drift i ca 15 år. Firmaet ble grunnlagt av Robert Hedin med partner. Begge hadde mange års erfaring fra bransjen, og fikk etterhvert lyst til å skape sin egen arbeidsplass.
Med banklån og foreldrene som kausjonister kjøpte de sin første flyttebil, og dermed var de i gang. Men oppstarten var tøff. For å ha nok penger til å fylle drivstoff måtte en gitar pantsettes. Og enda var ikke den første kunden skrevet inn i ordreboken. Å være gründer er ikke for de som søker umiddelbar trygghet! Men med bilen på plass og tanken full av diesel, var de klare til å sette i gang. Det vil si: De var klare, men ordreboken var fortsatt tom. Ennå var det ikke så mange som hadde hørt om Grünerløkka Flyttebyrå, bortsett fra deres venner og kjente. Behovet for markedsføring var altså akutt, men reklame og annonsering koster som kjent penger. De standhaftige gründerne skrapte sammen 500 kroner og investerte i enkle flyers som de plasserte på biler rundt omkring i byen. Og dagen etter fikk de sin første kunde. Et flyttelass skulle gå fra Oslo til Gjøvik, en langtur som innbrakte 5.000 kroner i kassa. Dermed kunne dieseltanken fylles på nytt, og byrået var klar for neste oppdrag!
Markedsføring var dog fortsatt en utfordring. Heldigvis hadde de et godt navn på byrået, valgt av åpenbare grunner siden de begge var bosatt på “Løkka”. Men hvordan bli synlige? Igjen var det kreativitet og ikke penger som ble løsningen. De kontaktet kunstneren David Stenmarck og fikk ham til å utforme det nå så gjenkjennelige visuelle uttrykket som gir assosiasjoner til både gatekunst og tegneserier, og snart fremstod bilene deres som de reneste kunstverk på hjul.
Siden den spede starten har flyttebyrået vokst betraktelig. Nå har Grünerløkka Flyttebyrå en bilpark på ti flyttebiler - alle dekorert av David Stenmarck - og teller like mange ansatte. En størrelse som byrået selv beskriver som ideell. Ved å være “passe store” setter Grünerløkka Flyttebyrå sin ære i å overholde avtalte tidspunkter, være proffe og gi så god service til hver kunde som mulig. Eierne er aktivt til stede der det skjer, og kan personlig følge opp både kunder og ansatte.
Enten du skal flytte til eller fra Oslo, eller innenfor byens grenser, er Grünerløkka Flyttebyrå en relevant aktør å ta med på listen over flyttefirmaer du vurderer. Skulle du trenge hjelp med flyttevasken, kan de også bistå deg med det. Er man på flyttefot, har man jo ganske mange ting man skal rekke over. Her er noe av det viktigste du bør foreta deg:
En god regel, enten du skal ut på tur eller flytte. Når du flytter, er det hovedsakelig to instanser som du må passe på å informere: Posten og Folkeregisteret. Og det er ditt ansvar å melde fra om flytting.
Folkeregisteret: Du kan melde flytting til Folkeregisteret 31 dager før flyttedato og senest åtte dager i etterkant av at flyttingen har funnet sted. Skjemaet du skal bruke finner du på nettsidene til Skatteetaten.
Posten. Posten må også varsles separat. Du går inn på Postens nettsider og skriver inn din nye adresse. Skulle du glemme å gjøre det er det ingen krise, det eneste som skjer er at posten din blir ettersendt og dermed et par dager forsinket. Posten vil bli videresendt uten kostnad for deg i to måneder. Hvis du vil ha posten videresendt etter dette, må du betale en avgift. Denne er det også opplyst om på Postens nettsider.
To i en. Posten har nå innført et system som gjør flyttingen enda et lite hakk enklere. Du kan nå melde fra til Folkeregisteret inne på Postens nettsider i samme anledning som du melder fra til Posten.
Studenter. Studenter er den gruppen som flytter mest - av åpenbare årsaker. Mange studenter dropper å melde flytting til Folkeregisteret - og det er helt ok. Det er ingen lov som krever at du skal sende flyttemelding for å studere i en annen kommune enn hjemkommunen din. Du trenger heller ikke ta stilling til det med en gang du flytter, du kan fint melde fra til Folkeregisteret på et senere tidspunkt.
Samtidig kan det være lurt å tenke over om du likevel bør gjøre det. Særlig hvis du planlegger å studere på samme sted over flere år. Du har nemlig litt flere rettigheter hvis du er folkeregistrert der du faktisk bor, for eksempel gir det deg lov til å stemme ved lokalvalg.
Det kan også gjøre det enklere å forholde seg til helsevesenet. Her varierer praksisen litt fra kommune til kommune, men hvis du ønsker ny fastlege der du bor - men ikke er folkeregistrert - kan det gå smidigere hvis du har sendt flyttemelding. Du bør imidlertid melde fra om din nye adresse til Posten.
Flytte med barn. For deg som har barn i barnehage- eller skolealder, innebærer flytting noen ekstra utfordringer, særlig hvis du flytter til en ny kommune eller bydel. Dette kan ha konsekvenser for retten til barnehageplass, plassering på ventelister og så videre. Det er viktig å få oversikt over hvilke regler og prosedyrer som gjelder i akkurat ditt tilfelle; la gjerne dette være noe av det første du gjør når du skal planlegge flyttingen. Et godt sted å begynne er nettsidene til kommunen eller bydelen du skal flytte til.
Tenk på flytting som et jobbprosjekt. Lag en oversikt over alt du skal gjøre og en tidsplan. Da slipper du å komme på ting i siste liten og unngår unødvendig stress. Mange opplever at flytting er en mye mer tidkrevende prosess enn de først ser for seg. Om du har bodd i en bolig over noen år og har fulle boder på loft og i kjeller og kanskje en garasje, så har det garantert samlet seg opp flere ting enn du husker. Og ting er lik både tid og avgjørelser, som kan være slitsomt nok i seg selv.
Sorter tingene dine i fire kategorier:
Dette kan være en krevende øvelse for mange, men hvis du klarer å være litt hard med deg selv, vil flyttelasset bli mindre - som gjør at flyttingen går raskere og at du sparer penger. Som en bonus slipper du å fylle opp din nye bolig med ting som du likevel ikke bruker og som kanskje andre kan ha større glede av.
Nettsidene til Finn er et bra sted for både å selge og gi bort ting. Facebook er en annen plattform. Det du ikke får solgt, kan du tilby loppemarkeder eller veldedige organisasjoner. Gamle klær og tekstiler kan puttes i innsamlingsboksene til Fretex eller Røde Kors.
Plassmangel. Hvis du etter å ha gått gjennom eiendelene dine, sitter igjen med større gjenstander som du ikke helt vet hva du vil gjøre med, bare at du vil ta vare på dem til senere, kan et minilager eller lager være en god løsning. I Oslo finnes det en rekke alternativer over hele byen.
T.T.T. - eller “Ting Tar Tid”, som man sier i Forsvaret. Det vil si lengre tid enn man tror. Akkurat som du bør begynne med pakkingen i god tid, så bør du ikke vente for lenge med å kontakte et flyttebyrå. Populære flyttebyråer som Grünerløkka Flyttebyrå kan ha stor pågang, særlig i høysesongen, det vil si om sommeren da de fleste flytter. Ta kontakt med flyttebyrået minst tre til fire uker før dagen da du ønsker å flytte. Hvis du kun har mulighet til å flytte på kveldstid eller i en helg, bør du vurdere å være enda tidligere ute.
Pakking. Riktig pakking gjør jobben enklere for både deg og flyttemannskapene. Bruk solide flyttekasser, gjerne pappesker som er beregnet til formålet; de er lette å håndtere og kan stables plasseffektivt. Bruk en bred tusj og skriv på hver kasse hva den inneholder og i hvilket rom den skal plasseres i den nye boligen. For å gjøre det ekstra enkelt kan du fargekode eskene ut i fra hvilket rom de skal plasseres i. Dermed slipper flyttemannskapet å stille deg tusen spørsmål, og du får en enklere jobb med å pakke ut tingene.
Glass og porselen og andre skjøre gjenstander må pakkes ekstra godt. Bruk for eksempel avispapir eller bobleplast. Tenk at alle ting skal være lette å håndtere og plassere. Skru av bordbein på store bord. Skyv gardinstengene inn i hverandre og teip dem fast i bunter og lignende. Smart og effektiv pakking reduserer antallet turer til og fra flyttebilen. Har du mulighete til på forhånd å bære flyttekasser til inngangspartiet, ut i garasjen eller lignende, kan det også være tidsbesparende.
Mange lurer på hva det koster å flytte. Det finnes det dessverre ingen fasit på, for alle flytteprosesser er ulike. Siden flyttebyråene som regel tilbyr pris per time, er det tiden flyttingen tar, som avgjør sluttsummen. Da spiller volumet som skal flyttes, naturligvis også en viktig rolle. Det samme gjør avstanden mellom ny og gammel bolig. Under følger noen priseksempler. Vi viser ikke her til Grünerløkka Flyttebyrå spesifikt, men gir deg et mer generelt bilde av hva du høyst sannsynlig må regne med å betale:
I 2021 ligger timepris på flytting i Oslo typisk et sted mellom 1.200 - 1.500 kroner for et flyttemannskap på to personer med flyttebil. Ofte kan flyttebyrået stille opp med et mannskap på tre. Da øker prisen per time til mellom 1.600 og 2.000 kroner. Men siden flytteprosessen da går vesentlig raskere, kan det likevel lønne seg. Hvis du kjenner til omtrent hvor mye du har som skal flyttes, og reisetiden til den nye boligen, vil som regel flyttebyrået kunne komme med et estimat basert på sine erfaringer.
Sjekk flere aktører: Skal du flytte i Oslo-området, har du ganske mange flyttebyråer å velge mellom. Du kan derfor ha mye å vinne på å undersøke prisene hos flere aktører før du bestemmer deg. Mange flyttefirma har kontaktskjema på nettsidene sine, som du kan fylle ut hvis du ønsker å motta et uforpliktende tilbud.
Enkelte flyttebyråer kan på forespørsel tilby fastpris eller pakkepris. Da vet du hva du har å forholde deg til og slipper å bekymre deg for tidsbruken. Det finnes ellers flere kalkulatorer på nettet som lar deg beregne pris på flytting og som i tillegg kan hente inn tilbud fra ulike flyttebyråer som er interessert i oppdraget. Du kan registrere dine behov hos oss i Flyttesmart for å bli kontaktet av flere ulike flyttebyråer med tilbud og prisoverslag. Slik kan du raskt og enkelt finne det riktige byrået for akkurat deg.
Helgetillegg og andre utgifter: Hvis flyttingen må foregå i en helg eller på kveldstid, må du regne med å betale et tillegg for dette. Ellers vil også kostnadene flyttebyrået har til diesel og bompenger, komme på toppen av timeprisen du betaler. Siden det er flyttemannskapenes tid du betaler for, føres også kjøretiden fra flyttebyråets kontor til dit du bor, på regningen. Har du sett deg ut et flyttebyrå som ligger langt unna, kan det være smart å ta dette med i beregningen.
Selv om alle flyttebyråer i utgangspunktet driver med det samme, kan de ha forskjellig profil. Noe av det som kjennetegner Grünerløkka Flyttebyrå, er at mange av flytteoppdragene som kommer deres vei, er forholdsvis enkle: Et ungt, nyetablert par skal flytte fra en ettroms på Frogner til en toroms på Sagene, uten piano eller digre lysekroner. En barnefamilie skal flytte fra indre by til et rekkehus i Bærum og har allerede tatt det meste selv, unntatt senger, de største møblene og hvitevarer. Dette teller som hverdagslige oppdrag for ethvert flyttebyrå.
Andre flyttejobber, for eksempel for bedrifter eller offentlige institusjoner, stiller helt andre krav til kompetanse, kapasitet og logistikk. Selv om Grünerløkka Flyttebyrå ikke er blant de største, tar de også på seg slike oppdrag med alt det medfører av produkttransport, mellomlagring, fjernlagring, hotell-lagring, vasking og håndtering av avfall.
Jo mer komplisert oppdraget er, desto grundigere planlegging kreves. Har du spesielle utfordringer i forbindelse med din flytting, så er valg av riktig byrå til jobben, og ikke minst god dialog med flyttebyrået, helt avgjørende. Flytting av piano er for eksempel et vanlig oppdrag, men ikke noe alle flyttebyråer kan utføre. Og det må i alle tilfeller avtales på forhånd, siden det stiller krav til både utstyr, kompetanse og bemanning. I tilfeller der trappegangene er trange, kan det være nødvendig å heise pianoet eller flygelet inn med heisekran.
I den andre enden av skalaen har vi flyttebyråer som spesielt sikter seg inn mot studenter. Det dreier seg da gjerne om små byråer som opererer med mindre biler og spesielt studentvennlige priser.
Hvis du kan klare flyttingen på egen hånd, uten bruk av flyttebyrå, kan du spare mange tusen kroner. For mange kan en mellomløsning være tingen. Du flytter selv alle mindre gjenstander og møbler, men overlater de store tingene og tunge løftene til et flyttebyrå.
Disponerer du en litt romslig bil og pakker smart - og tar høyde for at du må kjøre en god del turer - kan det å flytte selv være en god løsning. Eller enda bedre: Om du kan leie eller låne en større tilhenger, er det svært få ting du ikke vil få plass til, hvis vi snakker om en vanlig flytting av en mindre privatbolig. Hvis du leier en større skaphenger på en bensinstasjon, pleier dette å koste omtrent 1.000 kroner for et døgn.
Et annet populært alternativ er å leie en varebil. Det koster mer enn en henger, men du kan også få plass til mer, og en varebil kan være enklere å håndtere enn henger med tanke på parkering og rygging, hvis man er uvant med dette.
Mange velger også å gjøre flyttingen til en sosial aktivitet og innkaller familiemedlemmer og venner til dugnad. Da kan flyttingen bli til noe mer enn bare et slit. Vær en god vert (det vil si arbeidsleder) og sørg for kaffepauser, frukt og snacks. Og gjerne en pizza på deling når jobben er unnagjort!
Mange velger flyttebyrå først og fremst ut i fra deres renomé. Det er ingen dum strategi. De færreste flyttebyråer har kapasitet til å drive omfattende markedsføring av sine tjenester og er langt på vei prisgitt fornøyde kunder som forteller om sine erfaringer og anbefaler dem til venner og naboer. Grünerløkka Flyttebyrå er et eksempel på nettopp dette. Men i Oslo finnes det også andre populære flyttebedrifter.
Vi gir deg her en liste over andre aktuelle kandidater:
Legg til rette. God planlegging og tilrettelegging kan spare deg for tid og penger. Særlig viktig er det at flyttemannskapene har enkel tilgang til begge eiendommene - den du flytter fra og den du flytter til. Rydd unna alle gjenstander i oppkjørselen, gangene og trappene, som kan hindre passasje.
Glem heller ikke parkering. Du vil ha flyttebilen så nær boligens ytterdør som mulig. Avtal med naboer hvis du trenger å låne parkeringsplassen deres.
Avtaler. Pass på at du får en skriftlig ordrebekreftelse. Da reduserer du risikoen for misforståelser og eventuelle konflikter.
Sjekk forsikringen. Flytting innebærer en viss risiko for at ting kan bli skadd eller forsvinne. Ofte dekker innboforsikringen flytting, men ikke alltid. Undersøk med ditt forsikringsselskap hva som gjelder i ditt tilfelle. Hvis flytting ikke er inkludert, kan du vurdere å kjøpe flytteforsikring i tillegg.
Flyttedag. Mange offentlige og private bedrifter har en velferdsordning som inkluderer fri med lønn i forbindelse med flytting. Dette er ikke noe du har lovfestet rett til, men gjelder likevel mange arbeidstagere. Om du ikke får fri med lønn, kan det hende at det er smart å benytte en feriedag, avspasere, eller ta permisjon uten lønn, siden flytting på kveldstid eller i helgen som regel koster mer.
Flyttevask. Uansett om boligen du forlater, skal leies ut til noen andre eller er solgt, så har du ansvar for å sørge for at den er rengjort og i god stand, med mindre noe annet er avtalt. Har du ikke kapasitet til det, kan du ofte avtale med flyttebyrået at de tar seg av dette eller leie inn et eget vaskefirma.
Kjøp hjelpen du trenger. Flytting er ofte en slitsom prosess, både fysisk og mentalt. Mange flyttebyråer har skjønt dette og tilbyr derfor ulike tilleggstjenester. Mot å betale litt ekstra kan du få hjelp til alle ledd i flytteprosessen, ikke bare selve transporten fra A til B. Byrået kan sørge for pakking, rydding og håndtering av søppel.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 eiendomsmeglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 meglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Gjør smarte flyttevalg