Trenger du flyttetips? Skal du snart flytte, men er usikker på hvor du skal begynne? Når burde du for eksempel melde adresseendring? Er det egentlig lurt å bruke flyttebyrå? I denne guiden gir vi deg våre beste flyttetips og forteller vi deg alt hva du trenger å vite om pakking, nedvask og selve flyttingen. Følg våre råd og unngå de vanligste feilene.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 eiendomsmeglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Før eller senere blir vi alle nødt til å flytte på oss. Kanskje har du fått ny jobb eller skal begynne på nye studier? Eller har du kjøpt en ny og større bolig som du skal flytte inn i med kjæresten eller familien? Uansett hva som er grunnen til at du flytter, er det liten tvil om at det er en omfattende jobb du har foran deg. Det er rett og slett veldig mye som er viktig å huske på når du skal flytte!
Da er det en god start å lese denne artikkelen. Her har vi samlet det meste som er verdt å vite om flytting, slik at du stiller best mulig forberedt på den store dagen. Det er ikke bare snakk om å få selve flyttingen til å gå så effektivt som mulig, det er også viktig å planlegge godt slik at de første dagene i et nytt hjem ikke blir bare kaos.
Det er mange småting i forbindelse med flyttingen som kan gjøre denne til en negativ opplevelse, og derfor er det viktig at du planlegger det hele nøye. Lag en tidsplan som inkluderer hele flytteprosessen fra start til slutt, med frister for når de ulike punktene skal gjennomføres.
Uansett hvor mange eiendeler du har og hvor stor bolig du flytter til eller fra, så må du regne med at det kommer til å gå litt penger. Selv om du får hjelp av venner og familie vil du nok måtte kjøpe inn litt utstyr, for ikke å snakke om litt mat og drikke til de gode hjelperne. For deg som foretrekker profesjonell hjelp finnes det også litt dyrere alternativer til familie og venner.
Flyttevasken er noe av det aller kjedeligste med å flytte, og det er også en av de tingene som kan være praktisk vanskelig å gjennomføre. Kanskje skal du flytte til en annen kant av landet, eller du får rett og slett ikke tid til å gjøre det ordentlig. Dersom du skal leie et vaskebyrå starter prisen ofte på rundt 5.000 kroner for 50 kvadratmeter, med fornøydgaranti inkludert i prisen. Dersom du også skal leie flyttebyrå kan du ofte bestille flyttevask i samme pakke, slik at det blir litt billigere.
Hvis du er ute etter å forenkle prosessen mest mulig for din egen del, så er det flyttebyrå som er tingen. De kan hjelpe med alt fra pakking, vasking, bortkjøring av avfall, lagring av eiendeler, flytting og utpakking på nytt bosted. Prisene vil variere litt ettersom hvor mye du skal flytte og hvor mye du ønsker at flyttebyrået skal gjøre, men du må regne med en minimumspris på 1.000 kroner for én person med flyttebil.
Det finnes flere måter å spare penger på når du skal flytte, og vi anbefaler at du prøver å kutte utgiftene der du kan, uten å gjøre prosessen verre eller mer krevende enn den trenger å være.
Du burde være tidlig ute med å planlegge hvordan du skal pakke, og hva du skal pakke i. Dersom du skal bruke pappesker, burde du begynne å samle inn esker minst et par uker før du skal flytte, og husk at du nesten garantert trenger flere esker enn du tror! Du burde også samle på gamle aviser og bobleplast for å pakke inn de skjøre tingene dine.
For å skaffe pappesker kan du spørre i butikker og forhøre deg med venner og bekjente. Både bedrifter og privatpersoner har ofte papp liggende som de bare er glad for å bli kvitt, og du sparer en del penger på å ikke måtte kjøpe flytteesker i butikken.
Selv om det koster penger å leie flyttebyrå eller vaskebyrå, er det absolutt noe som er greit å vurdere, spesielt om du ikke har andre til å hjelpe deg. Flytting kan være både tungt og stressende, og det er dumt å bruke opp alt du har av energi på å gjøre hele jobben selv.
Flyttebyråer kan være til stor hjelp med hele prosessen, fra du begynner å pakke ned, til du er ferdig å pakke opp. Spørsmålet er bare om du føler det er verdt pengene. Kanskje kjenner du noen som har en stor bil du kan låne til flyttingen? Eller kanskje de til og med kan hjelpe deg med selve flytteprosessen? Det er også mulig å kombinere bruk av flyttebyrå med hjelp fra privatpersoner, slik at du kan redusere kostnadene litt.
Dersom du ikke eier så veldig mye og ikke bor i en stor bolig, er det sannsynligvis like greit å ta seg av flyttingen og vaskingen selv og sette av pengene du kunne brukt på flyttebyrå og -vask til noe annet. Hvis du kjenner noen som kan trå støttende til, enten det er snakk om venner eller familie, kan du godt benytte deg av deres hjelp likeså. Da kan det være lurt å gjengjelde tjenesten på en eller annen måte, enten ved å hjelpe de som hjalp deg, neste gang de skal flytte, eller ved å invitere hjelperne på en bedre middag når du er ferdig innflyttet.
Det er imidlertid viktig å huske på at flyttebyråer kan bidra til økt sikkerhet og komfort under flytteprosessen og hindre for eksempel ryggskader hos privatpersoner ved tunge løft, noe du må være på vakt mot hvis du ber venner og bekjente om hjelp. De kan også sørge for at flytteprosessen går raskere hvis du har trangt med tid, og både flytte- og vaskebyråer kan gi deg god avlastning hvis du har en travel arbeidshverdag, står midt oppi studier eller er opptatt med barn og familie.
Hvilke flyttebyråer som er mest populære, avhenger litt av hvor i landet du bor, og det vil sannsynligvis være hensiktsmessig for deg å velge et flyttebyrå som holder til i nærheten av din nye og/eller din gamle bolig. De største flyttebyråene vil stort sett ta på seg oppdrag over hele landet og har konkurransedyktige priser.
Noen av de mest kjente i denne kategorien er:
Det kan imidlertid finnes gode, og ikke så kjente, alternativer i nærområdet ditt, så vi anbefaler at du søker litt på nett og tar en liten ringerunde for å forhøre deg.
Det finnes mange fremgangsmåter når man skal pakke ned hele livet sitt i pappesker, og det er ikke alltid helt lett å vite hvor man skal begynne. Istedenfor å ta rom for rom, burde du ta kategori for kategori. Det vil si at du ikke pakker ned hele badet for så å begynne med stuen, men heller starter med for eksempel alt av bøker, inkludert kokeboken på kjøkkenet, magasinet som ligger på do, og romanen du aldri rekker å lese på sengen. Deretter kan du ta alt av kjøkkenutstyr, alle håndklær og så videre.
Dette vil gi deg god oversikt over hva du faktisk eier, slik at du kan kaste eller gi bort det du ikke trenger. Denne sorteringen burde du starte med i god tid, slik at du ikke står der på flyttedagen med en haug med ting du ikke er interessert i å ta med deg.
Hvis du skal demontere møbler burde du se til at alt av skruer og andre smådeler holder seg sammen med det demonterte møbelet. En bra metode er å legge det i små, gjennomsiktige plastposer som du deretter teiper fast på baksiden av møbelet. Dette kan også gjøres med ledninger og kabler som hører til det elektroniske som skal pakkes med. Benytt anledningen til å lage orden i ledningskaoset.
Enten du skal bære inn pakkene selv eller leier folk til å hjelpe deg, har du sikkert fått høre at du burde merke alle bokser tydelig med hvilket rom de hører til i. Det du imidlertid også kan vurdere er om du skal skrive noen få stikkord om hva eskene inneholder i tillegg. Når du har 30 esker det står ´kjøkken´på kan det ta ganske lang tid å finne kaffefiltrene den første morgenen du er i nytt hjem.
Det viktigste er nemlig ikke at merkelappene dine er fine eller at eskene er stablet i perfekte stabler. Det viktigste er at du kommer deg gjennom flytteprosessen med både helsen og humøret i behold!
Sammenlign tilbud fra opp til 5 eiendomsmeglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Sammenlign tilbud fra opp til 5 meglere på salg av bolig eller få gratis verdivurdering.
Gjør smarte flyttevalg